loading...

وکیل تسخیری

ابطال سند رسمی دعوائی است که خواسته آن اعلام با اثربودن یک یا چند سند رسمی معین است و سبب بی اثر بودن یا با اثر شدن سند رسمی مختلف است ممکن است به علت این با سند مطابق با مقررات مربوطه به آن صادر ن

وکیل تسخیری بازدید : 10 یکشنبه 07 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

ابطال سند رسمی

دعوائی است که خواسته آن اعلام با اثربودن یک یا چند سند رسمی معین است و سبب بی اثر بودن یا با اثر شدن سند رسمی مختلف است ممکن است به علت این با سند مطابق با مقررات مربوطه به آن صادر نشده باشد(ماده70قانون ثبت و ماده 1288قانون مدنی) ازاین قبیل است مورد ابطال سندمالکیت معارض و ابطال شناسنامه درموردی که یک نفر غیرشناسنامه صادر شده باشد ممکن است با بی اعتباری سند به علت بطلان معامله ای باشد که سند حاکی ازوقوع آن است مانند سند بیع مال مجهول ممکن است به علت انقضاء تعهد موضوع سندرسمی، سند از اعتبار بیافتد مانند پرداخت و به سندی ماده 1292 قانون مدنی و بند چهارم ماده13آیین دادرسی مدنی.
دعوی ابطال سند مالکیت:
دعوائی است تا خواسته آن اعلام بی اثربودن سند مالکیت معارض است(لایحه قانون اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض مصوب 1333)ابطال سند مالکیت به استناد لایحه اختصاص به دو تعارض اسناد مالکیت ندارد بلکه نظر به ذیل ماده یک لایحه مزبور و مواردی که صدور سند مالکیت مبنی بر اشتباهاتی بوده که اصلاح آنها مخل به حقوق دیگر است دادگاه در صورت رسیدگی و احقاق حق حکم به ابطال سند مالکیت خواهد داد.
 
شرایط پذیرش دعوی ابطال سند مالکیت:
براساس ماده 24 قانون ثبت پس از انقضای مدت اعتراض دعوی اینکه در ضمن جریان ثبت تضییع حق از کسی شده پذیرفته نخواهد شد و براساس ماده22قانون ثبت هیچ ملکی که در دفتر املاک به ثبت رسیده دولت فقط کسی را که ملک به نام او ثبت شده یا کسی که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده و یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت . حال با این اوصاف و با صراحت مواد22 و 24 قانون ثبت آیا دعوی ابطال سند مالکیت قابل پذیرش می باشد در اینجا دو نظر ابراز شده است.
عده ای معتقدند چنانچه ملکی برخلاف قانون به ثبت رسیده باشد ذینفع ابطال سند مالکیت را از دادگاه بخواهد و این موضوع مغایرتی با ماده 22قانون ثبت رسیده باشد و چنالنچه در جریان ثبت ملک رعایت مقررات قانونی نشده باشد و با این وصف ملک به ثبت رسیده باشد متصرف از ماده 22قانون ثبت می باشد.
عده ای دیگر معتقدند که برابر ماده 22و 24 قانون ثبت ابطال نمی باشد چراکه قانون ثبت تشریفات خاص را برای ثبت ملک و صدور سند مالکیت قائل شده است و انتظام؟ جامعه و حقوق افراد نیز ایجاب می کند که مالکیت متزلزل نشد غیر اینصورت با هیچ اطمینانی نمی توان معامله ای انجام داد.
موارد ابطال سند در اداره ثبت اسناد و املاک
ابطال سند که منجر به تغییر مالکیت نمی گردد.
ابطال سند که منجر به تغییر مالکیت می گردد.
1) ابطال سند که منجر به تغییر مالکیت نمی گردد
1-1) صدور سند مالکیت براساس صورتمجلس تفکیکی
براساس بند 318 مجموعه بخشنامه ثبتی درصورتی که ملک بعداز ثبت در دفتر املاک، برابر مقررات به قطعات آپارتمان (اعیانی)یا قطعاتی (عرصه)تفکیک شود و مالک یا مالکین تقاضای دریافت اسناد مالکیت قطعات تفکیکی را می نمایند و یا مالکین مشاعی با مراجع به یکی از دفاتر اسناد رسمی درخواست تقسیم نامه حصه مشاعی خود می نمایند و با تنظیم تقسیم نامه با مراجعه به اداره ثبت درخواست صدور سند مالکیت می نماید. یکی از طبقات را در زیر ثبت اولیه ملک، ثبت و بقیه را در صفحه یا صفحات دفتر جاری ثبت می کند و سپس با ابطال سند مالکیت اولیه، نسبت به هریک از قطعات آپارتمانی ، سند مالکیت تفکیکی و جداگانه صادر می نماید. ابطال سند براثر تفکیک قهراً اتفاق افتاد.
صدور سند مالکیت برمبنای انتقال رسمی
پس از ثبت ملک دردفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام مالک هرگاه مالک ملک خود را به صورت جزئی یا کلی برحسب یکی از عقود ناقله و باسند رسم انتقال یابد مالک با در دست داشتن بنجاقی معامله واصل سند انتقال یافته و موارد دیگر با درخواست صدور سند مالکیت سند اولیه باطل و سند مالکیت جدید بنام مالک صادر می شود.
صدور سند مالکیت برمبنای تبدیل اسناد مالکیت مشاعی
هرگاه ملک مشاع در نتیجه انتقالات به یک نفر منتقل شود ، درصورت تقاضای مالک به صدور سند در هر یک از صفحات ثبت مربوط به سهام مالکین مراتب ذکر می شود و انتقال مزبور در زیر ثبت آخرین سهم با رعایت مقررات بالا ثبت و اسناد مالکیت اولیه باطل و یک سند مالکیت جدید صادر شود.
صدور سند مالکیت برمبنای وصیت نامه
در مورد وصیت نسبت به ملک ثبت شده باید مفاد وصیت در سند مالکیت مثل سایر معاملات قید شده، خلاصه آن به دفتر املاک فرستاده شود و همچنین درموقع عدول از وصیت ترتیب مزبور رعایت و در صورتی تا ملک مورد وصیت ثبت نشده باشد باید مفاد وصیت در پرونده ثبتی ، بایگانی و موقع صدور سند مالکیت رعایت گردد.
برچسب ها مشاوره حقوقی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 99
  • بازدید سال : 373
  • بازدید کلی : 440